Ergonomia – Nowe przepisy dla osób pracujących z komputerem
Nowe regulacje dotyczące bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe obowiązują już od 17 maja !
Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r.. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe wprowadza szereg istotnych zmian dla pracowników oraz pracodawców w zakresie przestrzegania przepisów BHP.
Zgodnie z treścią Rozporządzenia zmianie ulega definicja stanowiska pracy. Będzie ono definiowane jako przestrzeń pracy z wyposażeniem podstawowym, w tym monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, krzesłem i stołem, a także wyposażeniem dodatkowym, w tym uchwytem na dokumenty i podnóżkiem.

Podstawka pod laptopa
Według załącznika do w/w rozporządzenia, jeżeli pracownik co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy korzysta z laptopa, stanowisko pracy powinno być wyposażone w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę pod laptopa zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika.
Dzięki wykorzystaniu specjalnej podstawy pod laptop i podłączeniu klawiatury można ustawić ekran notebooka na odpowiedniej wysokości i uniknąć problemów związanych z nieprawidłową postawą np. bólu mięśni, sztywnienia karku i szyi.

Podstawa na dokumenty
Jeżeli przy pracy istnieje konieczność korzystania z dokumentów, na życzenie pracownika stanowisko pracy należy wyposażyć w uchwyt na dokumenty, posiadający regulację ustawienia wysokości, pochylenia oraz odległości od pracownika.
Podstawki na dokumenty pozwalają na odpowiednie ustawienie dokumentów dzięki czemu możemy uniknąć niepotrzebnego skręcania szyi. Zmniejsza to ryzyko długotrwałego urazu szyi i kręgosłupa

Podnóżek pod stopy
Na życzenie pracownika stanowisko pracy należy również wyposażyć w podnóżek, zapewniający właściwe podparcie stóp.
Podstawki pod nogi stanowią niezbędne wyposażenie stanowiska pracy. Nie tylko podnoszą komfort – ale odpowiednio dobrane podnóżki pod biurka są istotnym elementem, który chroni przed pojawianiem się bólu, dolegliwości oraz poważnych schorzeń. Ich zastosowanie pozwala na uzyskanie właściwej pozycji nóg względem reszty części ciała. Pozwalają zadbać m.in. o zachowanie prawidłowej postawy, wspomagają właściwy przepływ krwi, odciążają mięśnie, stawy oraz kości.

Podstawy i ramiona na monitor
Monitor ekranowy powinien spełniać następujące wymagania:
a) znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne,
b) obraz na ekranie powinien być stabilny, bez migotania lub innych form niestabilności,
c) jaskrawość i kontrast znaku na ekranie powinny być łatwe do regulowania w zależności od warunków oświetlenia
stanowiska pracy,
d) regulacje ustawienia monitora powinny umożliwiać pochylenie ekranu.
Ustawienie monitora ekranowego oraz innych elementów wyposażenia nie powinno wymuszać niewygodnych ruchów głowy i szyi. Górna krawędź monitora ekranowego powinna znajdować się na wysokości oczu pracownika.
Ustawienie monitora ekranowego względem źródeł światła powinno ograniczać olśnienie i odbicia światła.
Odpowiednio dobrana podstawa pod monitor zapewni usytuowanie monitora na odpowiedniej wysokości a jej dodatkowe funkcje, np. półki lub szuflady ułatwią utrzymanie porządku na biurku.
Ramię do monitora
stanowi nieodzowny element każdego nowoczesnego biura, w którym liczy się design, wygoda, ale przede wszystkim zdrowie i dobre samopoczucie pracowników. Przy jego pomocy z łatwością umieścisz ekran swojego komputera w odpowiedniej pozycji.
Najważniejsze zmiany wprowadzone w rozporządzeniu
Zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem przepisów przez pojęcie: stanowisko pracy należy rozumieć przestrzeń pracy wraz z:
- wyposażeniem podstawowym, w tym monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika;
- krzesłem i stołem;
- opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem.
Istotną zmianę wprowadzono również w § 8 ust. 2 ww. rozporządzenia poprzez uzupełnienie tego przepisu o obowiązek zapewnienia pracownikowi nie tylko okularów, lecz również szkieł kontaktowych korygujących wzrok.
Na dostosowanie stanowisk do rozporządzenia pracodawcy mają 6 miesięcy!
Przykłady rozwiązań ergonomicznych:
Ramię na 2 monitory Platinum Series białe 8056301 w układzie poziomym
Baza na dokumenty/do pisania Easy Glide™
- Główna baza z możliwością zmiany kąta nachylenia umożliwia przechowywanie dokumentów i robienie odręcznych notatek w trakcie pracy bez zbędnych ruchów ciała.
Podstawa pod monitor z półką Premium grafitowy 9169401
Podstawka na dokumenty z MEMO BOARD Office Suites™: srebrno-czarna
Podkładka piankowa pod mysz i nadgarstek Memory Foam: Granatowa
Ramię na 1 monitor Platinum Series™ kolor czarny 8043301
Podnóżek profesjonalny Ultimate – Professional Series™: czarny
Podnóżek MICROBAN Office Suites™ Fellowes 8035001
Podnóżek ERGONOMICZNY Fellowes
Jak ustawić ergonomiczne stanowisko pracy przy komputerze ?

KROK 1
Monitor powinien być ustawiony na wprost użytkownika w odległości około 40 – 75 cm od twarzy. Patrząc na ekran, bez zmiany pozycji głowy, powinniśmy mieć możliwość zobaczenia wszystkiego co się na nim znajduje.
KROK 2
W trakcie pracy dłonie powinny leżeć płasko. Aby uzyskać taką pozycję powinniśmy wcześniej zadbać o odpowiednią regulację wysokości krzesła. A podkładki ergonomiczne pod mysz i przed klawiaturę umożliwiają zachowanie neutralnej pozycji dłoni. Pamiętaj, korzystając z podkładki podpieraj dolną część dłoni, a nie bezpośrednio nadgarstek.
KROK 3
Dokumenty powinny znaleźć się bezpośrednio przed użytkownikiem pomiędzy klawiaturą, a ekranem na odpowiedniej wysokości, zmniejszając ilość ruchów głowy najlepiej po stronie oka dominującego pomogą w tym podstawy na dokumenty oraz większe bazy na dokumenty.
* Zmiana przepisów rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe
17 listopada 2023 r. weszła w życie nowelizacja przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
Przepisy obowiązują od 17 maja 2024 roku.